Kako uz posao i sve kućanske poslove imati vremena i za djecu je pitanje koje si postavljamo kao roditelji. Za to postoji jednostavno rješenje, POZOVITE DJECU DA SA VAMA OBAVLJAJU KUĆANSKE POSLOVE (primjerene njihovoj dobi).
Vrijeme koje provedete sa svojom djecom na taj način, dan za danom, pruža osnovu za razvijanje kreativnosti i spretnosti u rješavanju problema, uče pomagati drugima i raditi kao dio tima, usvajati istinske ljudske vrijednosti. U opuštenim zajedničkim trenucima spontano se razvijaju iskreni razgovori između roditelja i djeteta, a utjecaj roditeljskog primjera može neprimjetno djelovati na dječje srce i um.
Kroz životno-praktične i radne aktivnosti pretvorene u igru dijete uči raditi, graditi osjećaj vlastite vrijednosti, razvija samopouzdanje i samostalnost.
Životno praktične i radne aktivnosti su:
- a) održavanje osobne higijene:
- • pranje ruku– uočavanje prljavih ruku, potreba za zavrtanjem
rukava, ispravno pranje i brisanje ruku, upotreba sapuna, itd.
- • brisanje nosa– uočavanje potrebe za brisanjem nosa, upotreba
maramice, ispuhivanje nosa
- • svlačenje i oblačenje– suradnja pri oblačenju i svlačenju
pronalaženje prednje i stražnje strane odjeće,
otkopčavanje i zakopčavanje, vješanje kaputa na
vješalicu, redoslijed svlačenja i oblačenja
- b) razvijanje samostalnosti djeteta:
- • prilikom jela– pravilno držanje pribora za jelo, upotreba ubrusa,
odlaganje prljavog posuđa, žvakanje krute hrane
- • prilikom kontrole fizioloških potreba– uspostavljanje ritma vršenje
nužde, samostalan odlazak na wc
- • prilikom obavljanja fizioloških potreba– učenja redoslijeda radnji
prilikom korištenja wc-a, spuštanje daske, brisanje guze, puštanje
vode, pranje ruku
- c) ostale aktivnosti:
- • razni kućanski poslovi– pospremanje, bacanje smeća na
predviđeno mjesto
- •briga o životinjama i biljkama– zalijevanje, hranjenje, briga za rast i
razvoj
DJECA U KUHINJI
U kuhinjskim ladicama i ormarima nalazi se mnoštvo „didaktičkih igračaka“ koje su spremne oživjeti s pripremom sljedećeg jela. Uključivanjem djece u pripremu jela razvijaju osjetila, motoriku a i otkrivaju svijet znanosti. Osjetilo mirisa, okusa i dodira izoštreno je u ranoj dobi tako da djeca postanu zaokupljena poslom. Lijevanje, usitnjavanje, guljenje, prosijavanje, miješanje, valjanje pomaže djeci da se spretno nauče služiti rukama i koordinirati rad očiju i ruku. Sortiranjem ( odvajanjem krušaka i jabuka u odvojene hrpe) i redanjem ( slaganje posuda za mjerenje jednu u drugu) uče pojmovima koji služe kao osnova za učenje matematike.
U nastavku donosimo popis aktivnosti kako djeca jasličke dobi mogu sudjelovati u kuhinji:
0-18mjeseci
Najbolji način, u prvih godinu i pol dana, je dopustiti samo da vas promatraju dok kuhate. Stavite dijete na sigurno mjesto, u stolicu za hranjenje, ponudite mu nekoliko alata za kuhanje koje ne mogu polomiti ili se njima ozlijediti.
Mala djeca vole se igrati mjernim žličicama, kuhačama, zdjelicama, lončićima….mogu miješati tjesteninu ili lupati kuhačom. U plastičnu bocu mogu žličicom stavljati griz, rižu ili grah, a tim putem nastaje sjajna šuškalica koja proizvodi različite zvukove uz koje možete i zapjevati.
Pričajte djetetu što radite, dajte mu da miriši i dodiruje sastojke. Na taj način postaje mu zanimljivo i zabavno jer je uključeno.
Djeca s 12 mjeseci mogu se samostalno najesti i napiti iz čaše. Ohrabrujte dijete da uredno i samostalno pije iz obične čaše i jede sa žlicom. Uredno znači da se ne polijeva, da ne stavlja ruku u tanjur. Ako strpljivo potičemo dijete iz dana u dan, vidjet ćete što sve ono može učiniti samo.
18mjeseci -3godine
Djeca bliže drugoj godini spremna su započeti pomaganje u nekoliko jednostavnih zadataka:
- žlicom može stavljati brašno iz posude u drugu posudu, oprati voće i povrće
- odvojiti listove od stabiljke: potrgati listove salate i oprati ih u zdjeli vode i potrgati ih na komadiće, posoliti salatu
- premazati lim za kolač, držati zdjelu dok miksate
- staviti posuđe u perilicu
- čiste žlice i vilice klasificirati i pospremiti u ladicu
Budite strpljivi u aktivnostima. Zasigurno će vam trebati više vremena da skuhate ručak ali dijete će biti uz vas i imati „pune ruke posla“ neće čekati da završite svoj posao kako bi se igrali, njemu je ovo igra u kojoj uživa jer je sa vama, sretno jer vam pomaže i ono najvažnije stječe radne navike i samostalnost. Na kraju nemojte zaboraviti pohvaliti svoje dijete što vam je pomoglo. Bez njegove pomoći jelo zasigurno ne bi bilo tako ukusno, zar ne!?
Ohrabrujte svoju djecu da sami učine sve što mogu. Iznenadit ćete se što sve mogu uz vašu ljubav, potporu i vjeru u njihove mogućnosti.
SAMOSTALNO DIJETE JE SRETNO DIJETE!
Jedna od životno praktičnih i radnih aktivnosti koje provodimo u jaslicama je prigodom obilježavanja Dana zahvalnosti za plodove zemlje, djeca sama izrađuju, mijese tijesto, oblikuju ga prema vlastitoj želji, ukrašavaju raznim sjemenkama, a na kraju zajedno čistimo pribor i prostor koji smo koristili.
Aktivnosti smo ove godine prilagodili aktualnim uvjetima i higijenskoj sigurnosti, te smo djeci ponudili slano tijesto koje su oni bezbrižno mijesili, valjali, oblikovali te izrađivali razne oblike pomoću modlica za kolače.