Za razvoj govora djece vrlo je važan roditeljski poticaj. Zadatak roditelja je da svakodnevno i učestalo komunicira s djetetom, verbalizira sve što se oko njega događa kao i sve planirane radnje kako bi ono doživjelo i upoznalo svijet oko sebe.
Obilježja govora djeteta
Dijete u dobi od 18.mj.-2.god.:
-koristi oko 50 prepoznatljivih riječi zna pokazivati i imenovati svakodnevne stvari
-oponaša zvukove životinja ili ih imenuje
-ponavlja riječi koje čuje
-kombinira 2 riječi u rečenici („beba papa“)
-počinje koristiti glagole i pridjeve
-koristi negacije: nema i ne
-počinje koristiti zamjenice: ja, ti, moje
-zna pokazati 5 dijelova tijela
-razumije pitanja: tko, gdje, što
-na postavljena pitanja odgovara s da ili ne
-dobro imitira zvukove, riječi, kretnje odraslih
-koristi jednu riječ ili fraze za izražavanje emocija
Dijete u dobi od 2 – 3 godine
-dužina rečenice je 2-3 riječi
-pita jednostavna pitanja
-imenuje stvari svakodnevne upotrebe
-odgovara na pitanja: tko, što, gdje
-uz imenice, glagole i pridjeve koristi zamjenice, priloge mjesta
-počinje koristiti prošlo i buduće vrijeme
-sluša kratke priče
-pridružuje iste boje
-zna odnose: u, na, gore, dolje, ispod
-zna veliko i malo
-shvaća opasnosti
-lista slikovnice i imenuje slike
-uključuje se u kratki dijalog
-verbalno uvodi i mijenja temu
-izražava emocije
-privlači pažnju riječima
Budite djetetu dobar govorni model i pravilno mu govorite (ne tepajte), ne ispravljajte djetetov govor, razgovarajte s njim o svemu što trenutno radite. Za razvoj govora nije potrebno posebno vrijeme. Razgovarajte prilikom vožnje automobilom i za vrijeme šetnje, kupanja i mijenjanja pelena, imenujte stvari, objašnjavajte što radite dok kuhate ručak, postavljajte pitanja i tražite da dijete odgovori. Tijekom razgovora važan je i kontakt s očima i spuštanje na djetetovu razinu očiju.
Važno je i učestalo čitanje i pričanje. Dok zajedno čitate i listate slikovnice imenujte i opisujte likove, potičite dijete na imenovanje, prepričavajte…
Igra je najprirodniji način učenja djeteta pa se zbog toga u području ranoga i predškolskoga odgoja nude razne jezične igre i naglašava se da je igra prirodna aktivnost djeteta, a kad se poveže s jezikom (kao sredstvom komunikacije), nastaje proces učenja i savladavanje različitih uloga (kako jezičnih tako i društvenih) te se razvija individualnost i kreativnost djece.
Igre u kojima se koriste ruke omogućuju djeci da razvijaju svoju maštu i kreativnost jer ruke mogu predstavljati sve što je potrebno u tom trenutku (auto, kuća, balon…).
Pokret, igra, stih i ritam prirodni su elementi u razvoju govora svakog djeteta, istovremeno velika su pomoć i stimulacija i djeci s teškoćama u razvoju. Redovito ponavljanje igara prstima i rukama stimulira razvoj fine motorike, aktivne pažnje, mišljenja, pamćenja, motoričkog planiranja i veoma pozitivno utječe na djetetov govor. Ruke i prsti postaju fleksibilniji i pokretljiviji što pomaže djeci rane dobi u pripremama za kasnije vještine pisanja.
Znanstvenici koji proučavaju razvoj dječjega živčanog sustava otkrili su stimulativno značenje funkcije ruke; kada razvoj pokreta prstiju odgovara dobi, razvoj govora također je uredan. Kada razvoj fine motorike zaostaje, zaostaje i razvoj govora. Dakle, što su djetetovi prstići aktivniji, to se bolje ostvaruje njegov govorni, emotivni i intelektualni razvoj.
Igre sa prstima kod djece razvijaju:
- Finu motoriku ruku (iznimno važnu za razvoj govora),
- Osjećaj za ritam, naglasak i intonaciju,
- Točno i čisto izgovaranje glasova,
- Osjećaj bliskosti s djetetom.
Ovo su igre prstima koje smo ovaj tjedan provodili sa djecom u našoj jasličkoj skupini:
BUBAMARA
IDE, IDE BUBAMARA,
NE ZNA,NE ZNA
GDJE BI STALA
SLETJELA JE NA TVOJ DLAN,
HAJDE BUBAMARO VAN!
Uputa: „Prolazite“ rukom (bubamarom) po tijelu djeteta sve do dlana, a zatim mičite ruku kao da je bubamara odletjela.
JEŽ
BOC BOC IGLICAMA
bockamo dijete kažiprstima
NE DIRAJ GA RUČICAMA
pokazujemo NE kažiprstima
BODE BODE JEŽ
bockamo dijete kažiprstima
BIT’ ĆE SUZA
trljamo oči, kao kad plačemo
BJEŽ!
na “bjež” pljesnemo i dijete pobjegne!
RUKE
IMAM DVIJE RUKE JA
Mašemo rukama
DVA DLANA, DESET PRSTIĆA
Udaramo dlanom o dlan, pomičemo svim prstićima
SADA VJEŽBAM STISKAT ŠAKE
Stišćemo šake
DA MI RUKE BUDU JAKE
Stišćemo šake i pokazujemo jake mišiće u rukama
Razne umetaljke ( npr.sa životinjama, vozilima, dijelovima tijela) i puzzle (primjerene dobi djeteta) također mogu poslužiti za razvoj govora.
Zbog pretjerane izloženosti djece elektroničkim medijima, zadnjih godina dolazi do porasta govornih teškoća. Kontrolirajte vrijeme koje dijete provede pred ekranom (za dijete do 3god. uopće nije preporučeno provoditi vrijeme pred ekranom) koje ne treba prelaziti više od 30 minuta dnevno. Ako ga ipak koristite, budite prisutni, pažljivo birajte sadržaje koji su primjereni, obrazovni i odgojni.
Zapamtite da ekran nije zamjenski roditelj ni odgojitelj!