Francuski je umjetnik i začetnik pravca art bruta ili "sirove umjetnosti". Stvarao je djela koja naglašavaju spontanost, maštu i oslobađanje od tradicionalnih pravila umjetničkog izraza. Njegova su djela, poput serija Logologije i The Cosmorama IV, izrazito prikladna za rad s djecom predškolske dobi jer potiču slobodno i kreativno istraživanje i stvaranje. .
CILJEVI
- 1. Poticati kreativno izražavanje kod djece kroz istraživanje apstraktnih oblika, boja i tekstura.
- 2. Razvijati dječju maštu kroz interpretaciju Dubuffetovih djela te njihovu prilagodbu vlastitim idejama.
- 3. Omogućiti djeci stjecanje novih iskustava kroz različite likovne tehnike, materijale i formate.
- 4. Razvijati finu motoriku i prostorno razmišljanje kroz likovno stvaralaštvo.
- 5. Poticati grupnu suradnju i dijeljenje ideja kroz zajedničke aktivnosti.
RAZVOJ U OSTALIM PODRUČJIMA:
Ove aktivnosti nude priliku za multidisciplinarni pristup, gdje se umjetnost povezuje s jezikom, matematikom, znanošću, glazbom i društvenim kompetencijama. Djeca istovremeno razvijaju maštu, motoriku i suradnju dok se izražavaju na kreativne načine.
Razvoj vokabulara i izražavanja kroz umjetnost:
- Tijekom aktivnosti djeca opisuju što rade koristeći izraze poput "pruga", "točkica", "veliko", "malo", "glatko", "grubo".
- Djeca mogu osmišljavati priče o svojim djelima
- Djeca mogu smisliti ime za svoje radove, što potiče jezično izražavanje.
Razvoj fine i grube motorike kroz različite tehnike:
- Fina motorika:
- Crtanje flomasterima i izrezivanje oblika za kolaž.
- Modeliranje papira u potupku kaširanja
- Gruba motorika:
- Slikanje velikim pokretima ruke na velikim papirima.
- Otiskivanje boja pomoću spužvi
Socio-emocionalni razvoj
Suradnja, empatija i izražavanje emocija kroz umjetnost:
- Djeca mogu zajednički izrađivati velike slike, reljefe ili gradove. Uče kako dijeliti materijale, surađivati i dogovarati se.
- Razgovaraju o tome kako se osjećaju gledajući svoje i tuđe radove.
EVALUACIJA
- 1. Kreativnost: Djeca su pokazala veliki interes za istraživanje novih oblika i boja te su razvila jedinstvene interpretacije.
- 2. Učenje kroz igru: Aktivnosti su bile prilagođene njihovom uzrastu, a kombinacija materijala i tehnika dodatno ih je motivirala.
- 3. Grupna suradnja: U zajedničkim projektima djeca su aktivno surađivala i međusobno dijelila ideje i materijsle
- 4. Likovni izražaj: Djeca su koristila apstraktne motive kako bi izrazila vlastite priče i ideje.
ZAKLJUČAK
Projekt inspiriran djelima Jeana Dubuffeta pružio je jedinstvenu priliku za poticanje dječje kreativnosti i istraživanje njihovih potencijala kroz likovno stvaralaštvo. Djela iz serija *Logologije* i *The Cosmorama IV* pokazala su se kao snažan poticaj za maštovitu igru s oblicima, bojama i teksturama. Kroz aktivnosti su djeca različite dobi spontano reagirala na prikazana umjetnička djela, povezujući apstraktne motive s vlastitim svakodnevnim iskustvima i pričama. Ovaj proces ukazuje na to da apstraktna umjetnost može biti ne samo sredstvo izražavanja već i alat za razvijanje perceptivnih, kognitivnih i socijalnih vještina. Kod mlađe skupine (3-4 godine) dominiralo je istraživanje materijala i boja te slobodno izražavanje kroz crtanje i kolaž. Crvena je skupina pokazala izražen interes za otkrivanje novih oblika i simbola, a njihovi radovi otkrivaju prvobitne pokušaje stvaranja narativa kroz apstraktne oblike. Kroz aktivnosti poput slagalica i crtanja znakova, djeca su razvijala finu motoriku i koncentraciju, ali i slobodu izražavanja bez straha od "pogreške". Starija skupina (5-6 godina) pokazala je veću sposobnost planiranja i realizacije složenijih kompozicija. Njihov rad s kutijama, papirom i ljepilom potaknuo je istraživanje tekstura i reljefa, dok su zajednički projekti (poput "grada iz mašte") potaknuli suradnju i međusobno dijeljenje ideja.
LITERATURA
- Dubuffet, J. (1973). *Prospectus et tous écrits suivants*. Paris: Gallimard.
- Piaget, J. (1972). *The Psychology of the Child*. Basic Books.
- Malaguzzi, L. (1998). *The Hundred Languages of Children*. Reggio Emilia Approach.
- Stručni članci o art brutu i dječjoj kreativnosti.